2 d’ag. 2016

Andalusia, ruta en cotxe

Aquest estiu tornem a agafar el cotxe, però aquesta vegada deixem la tenda de campanya a casa. Hem trobat l'allotjament a través d'AirBnb.

La ruta prevista amb cotxe, dormint dues nits a cada ciutat:

14 d'agost: Arribem a Jaén a la nit
27 d'agost: Carmona i Écija
27 i 28 d'agost: Córdoba

Jaén, Úbeda i Baeza, Patrimoni de la Humanitat
De Jaén vam visitar únicament la Catedral (S.XVI), durant el matí vam aprofitar per visitar Úbeda i Baeza, que estan a pocs quilòmetres de la ciutat (40 minuts). En arribar a Úbeda ens vam trobar un senyor molt amable que ens va indicar sobre el mapa que duiem, una ruta improvisada pels llocs imprescindibles a visitar. Vam passejar pels carrers de Úbeda un parell d'hores i la resta del matí a Baeza. A la tarda agafàvem el cotxe fent 1h de trajecte fins a Granada (93km).

Úbeda: Llocs per visitar
  • Iglesia de la Santísima Trinidad
  • Torre del Reloj
  • Iglesia de San Pablo
  • Plaza Vázquez de Molina: Palacio Juan Vázquez de Molina y Colegiata de Santa María de los Reales Alcázares
  • Sacra Capilla del Salvador (val la pena entrar)

Baeza: Llocs d'interès
  • Plaza del Pópulo
  • Antigua Universidad (Antonio Machado en va ser professor)
  • Plaza de Santa María y Catedral de Baeza
  • Palacio Zabalquinto
Restaurant Panaceite: bon lloc de tapes, a dues passes de la Catedral de Jaén. La terrassa és gran però sempre està ple. Com no duiem reserva vam haver d'esperar bastanta estona. Bona qualitat preu, recomanem que proveu les esvergínies arrebossades. Els xipirons eren bons però la tapa costa 7,15€ i només serveixen 4 xipirons (comptats!) amb una mica d'amanida. Millor provar les torrades amb pernil, molt bones. Tapes, cafès i begudes vam pagar 28€ (14€/persona).

Granada i l'Alhambra

En arribar vam anar directament a trobar-nos a l'apartament que havíem reservat per AirBnB. Dormíem a ple barri de l'Albaicín, autèntic, màgic... després d'esperar-nos a veure la posta de sol des del Mirador de San Miguel, a la nit vam sopar pel centre, a Los Diamantes i vam passejar pels voltants de la catedral, després de fer un gelat a "Los Italianos", com ens havia recomanat en Salva. El dia 16 teníem programada la visita a l'Alhambra, feia mesos que havíem comprat les entrades a través del web de l'Alhambra.

La visita a l'Alhambra és espectacular, tothom hi hauria d'anar una vegada a la vida. Tot i que hi ha gran part que no s'ha pogut recuperar... et trasllada a la ciutadella "andalusí" de l'època. Imporant no fer com nosaltres, que vam pujar a peu, i agafar l'autobús urbà que puja fins a la porta i que surt de la Plaza Isabel la Católica. Al comprar els tiquets, s'ha d'establir a quina hora es vol entrar als Palacios Nazaríes i és important ser puntual per què l'entrada és gradual i en funció de l'horari establert. Això permet gaudir de la visita, sense que estigui ple de gent per tot arreu. Fa molta calor, així que és millor visitar l'Alhambra ben d'hora o cap a mitja tarda.

Una vegada a dins, com el recinte és tan gran i hi ha bastanta distància d'un lloc a l'altre, recomanen els recorreguts següents:
  • Alcazaba - Palacios Nazaríes - Generalife
  • Palacios Nazaríes - Alcazaba - Generalife
  • o bé, Generalife - Alcazaba - Palacios Nazaríes

La tarda la vam aprofitar per pujar al barri del Sacromonte, reconegut per les cases cosntruïdes a les coves, els diferents locals on escoltar flamenc i les vistes a l'Alhambra.

"Los Diamantes": El restaurant està semple ple, és gairebé impossible trobar una taula lliure. Els cambrers van de bòlit i t'has d'esforçar molt per cridar la seva atenció, però al tercer intent ho aconsegueixes, ni que sigui a crits! Ara... són súper ràpids i no s'enrecorden perfectament del que has demanat. Les racions a la carta són grans i bé de preu, però demanant una canya o alguna beguda et regalen una tapa. Així que sopes bé de preu. (16€, 8€/persona)

Restaurante Arrayanes: delícies marroquis al barri de l'Albaicín de Granada. Tot i que els preus no són barats respecte el que pots trobar a Granada, els plats són tan bons que ho pagues a gust! Recomanem el cuscús de bé i l'humus. Amb un plat principal i alguna cosa per compartir és suficient, nosaltres vam agafar un plat principal per cadascú i l'humus per compartir.. va sobrar menjar. La llimonada que tothom recomana, és molt bona i refrescant! (36€, 18€/persona)

Bar León: típic lloc tradicional, cèntric, molt barat, tot i que els cambrers no fossin "la alegría de la huerta", el tracte va ser correcte. Hi ha un menjador per demanar plats a la carta i un altre per fer quatre tapes que ofereixen amb la beguda. Vam sopar per 15€ els dos. El pincho moruno i les natilles casolanes, molt bo!

Almería i Cabo de Gata

Ens venia de gust passar un parell de dies relaxats a les platges de Cabo de Gata, però com l'allotjament és escàs, vam buscar un apartament compartit a la ciutat d'Almería. Al Parc Natural de Cabo de Gata hi ha moltes platges al llarg de la costa, però acostumen a omplir-se ràpid a l'estiu, per a això l'accés i l'aparcament està controlat. És important llevar-se d'hora per poder triar a quina platja anar. El primer dia vam estar a les platges de "Las Negras" i l'endemà a "El Barronal". L'entorn protegit és singular, autèntic. D'Almería només vam visitar el centre, la catedral i una sala d'exposicions. Ara, vam sopar a un restaurant molt bo!

En aquest enllaç trobareu tota la informació sobre el Parc Natural de Cabo de Gata: www.cabogataalmeria.com

Restaurante Centro Municipal 3ª Edad (Isleta del moro, Cabo de Gata - Níjar): un bon lloc a prop de la zona de platges, paella bé de preu, tot correcte.

Taberna Nuestra Tierra (Almería): boníssim, lloc de tapes excel·lents, modernes i bé de preu. Vam sopar per 18,50€ els dos. Us recomanem les croquetes i el pastís de formatge de postes.

'Feria' de Màlaga i Museu Picasso

L'ambient a 'la Feria' és impressionant, no havíem vist res semblant abans. Ple de gent ballant, cantant i bebent 'rebujito' pels carrers. Al·lucinant! L'únic moment de calma i tranquil·litat va ser a l'entrar al Museu Picasso, una visita imprescindible.

La Plaza; res a destacar, cèntric, just davant del teatre romà... van ser molt lents a prendre nota i a servir-nos. Tot i així té bones valoracions, potser no vam saber triar els plats.

"Goldy" (C.Ayala 11): Segons TripAdvisor ha tancat. Estava a prop de l'estació de trens i de l'apartament compartit on ens allotjàvem. Les quantitats de menjar de cada tapa eren espectaculars, vam demanar una ració de pop i ens van servir el pop sencer!!!

Sierra de Grazalema: Ruta de los Pueblos Blancos

Què bé vam menjar a Ronda... i quins paisatges! Aire pur, bon menjar, carrerons, cases baixes amb les parets blanques, alts campanars, carreteres estretes i curves. Imprescindible si viatgeu a Andalusia, dedicar un parell de dies a visitar la Sierra de Grazalema i els seus pobles idílics, amb les parets de totes les cases blanques, semblen trets d'una pel·lícula o de les millors guies de viatge.
  • Ronda, Setenil de las bodegas, Olvera, Algodonales, Zahara de la Sierra
  • Grazalema, el Bosque, Arcos de la Frontera
Vam dormir a "El Horcajo", hotel rural que ens havien recomanat uns amics. Es troba en un indret preciós, molt tranquil, a la carretera de Ronda a Zahara de la Sierra. Vam estar molt a gust, al mig d'una vall silenciosa, a pocs quilòmetres dels pobles que vam visitar.

Casa Carmen: bon menjar casolà amb un menú econòmic
El Horcajo: al mateix hotel hi ha restaurant per dinar o sopar amb menjar casolà, preu raonable.

Jerez i Cadiz

El millor per conèixer bé una ciutat és anar acompanyat d'algú que hi viu. A Jerez vam estar-hi tres dies a casa la Mercè i l'Eugeni, que malgrat no hi viuen, coneixen la ciutat de primera mà. Des d'allà vam anar un dia a visitar Cadiz. Dues ciutats molt característiques del sud, diferents de la resta. Tot i la calor pròpia de l'estiu a Andalusia, les nits de Jerez conviden a agafar una jaqueta si vols passejar pels carrers o fer un gelat. És molt agradable que baixi la temperatura a la nit... et permet dormir amb la finestra oberta i que hi entri l'aire.

De Jerez és típic el "fino" i les bodegues "Tío Pepe", que organitza visites guiades i un tast. Ara, el més interessant si hi vas a l'estiu és passejar pel centre, visitar el castell i la catedral. Jerez és coneguda pels cavalls i a la "Real Escuela Andaluza del Arte Ecuestre" fan espectacles i exhibicions equestres. Si us agrada el dolç, no podeu marxar sense tastar el "tocinillo de cielo" amb nata, són dels millors del país!

A Cadiz es podria dir que es viu bé. Després de contemplar la "bahía de Cadiz", passejar pels carrerons del barri del "Populo" i entrar a la Catedral, vam prendre una cerveseta fresca en una plaça abans de dinar peix i marisc a la "Freiduría Las Flores" i després vam prendre un cafè en una altra plaça, davant del Teatre de Falla.

La Cuadra: vam fer una cerveseta abans de sopar
La Cruz Blanca: unes tapes boníssimes amb una terrasseta molt agradable
El Castillito: (Puerto de Santa María) per sopar peix i marisc, està davant del mar.

Sevilla

El millor, aconseguir una habitació a través d'AirBnB amb vistes a La Giralda!!! Al barri de Santa Cruz, en ple centre de la ciutat, ens permetia recórrer els principals llocs turístics a peu o amb autobús. Sevilla té essència, ambient... gaudeixes del sol fet de passejar pels carrers de la ciutat, a banda i banda del Guadalquivir. A la tarda vam fer una primera visita obigada a 'Plaza de España'  i als 'Jardines de Maria Luisa', per la calor de l'estiu els jardins no llueixen tan com a la primavera, però sota l'ombra dels arbres tot és més suportable... Una altra visita imprescindible és el Real Alcázar, escenari d'alguns capítols de la sèrie "Juego de Tronos" (ciutat de Dorne). I a la nit, un dels llocs més romàntics és el Puente de Isabel II, il·luminat, creua el Guadalquivir per visitar el barri de Triana, sopar i prendre alguna cosa.

Visites turístiques principals:
  • Plaza España
  • La Giralda - Catedral
  • Real Alcázar
  • Puente de Isabel II
  • Torre del Oro
  • La Macarena

Mechela: molt recomenable, boníssim i bé de preu, però molt petit. Cal reservar
La Molona: van ser molt amables i ens van recomanar tapes molt bones. Té una terrassa agradable i plats moderns.

Córdoba
Camí de Córdoba vam visitar Carmona i Écija, on vam dinar. A Córdoba fa MOLTA calor.. més que en cap altra ciutat!!! Fa calor fins i tot a les set de la tarda... però val la pena visitar La Mezquita - Catedral, Patrimoni de la Humanitat i testimoni de diferents etapes històriques de la península ibèrica.
A Córdoba, a part de la Mezquita val la pena passejar per la Calleja de las Flores, alguns patis (millor a la primavera, que els jeranis tenen flor), el Alcázar de los Reyes Católicos i la Sinagoga, però cal comprovar abans l'horari per què tanquen bastant d'hora.

Taberna El Abanico: bon lloc per dinar, tapes d'estil modern amb ingredients tradicionals
Bodegas Mezquita Céspedes: restaurant amb plats típicament cordobesos i molt bon tracte.

Des de Córdoba vam tornar directes fins a casa.