16 d’oct. 2016

Viatge a Còrcega

Les vacances del 2016 les hem organitzat amb poc temps i no ens decidíem: Sicília, Sardenya... i finalment vam triar Còrcega, esperant trobar la platja i la muntanya. Còrcega és una illa força abrupta amb un fort contrast en el paisatge ja que compta amb un gran nombre de muntanyes de més de 1.000m i destacant el Mont Cinto (2.706m). El nostre recorregut per l'illa de Côrcega va ser de dues setmanes, 14 dies, comptant els ferris. De nou vam agafar el nostre cotxe fins a Toulon (França) i allà el ferry fins a Ajaccio, capital de Còrcega, on vam iniciar el recorregut per l'illa començant per les platges del sud. Intentant trobar les zones de la illa menys conegudes, és inevitable trobar-te amb turistes, sobre tot provinents d'Itàlia i França, sobretot aks voltants de Porto-Vecchio. El centre i el nord de l'illa el turisme és més tranquil.

Ruta en cotxe:

15 d'agost: Sabadell - La Ciotat (França)
16 d'agost: Toulon - Ajaccio
27 d'agost: Platja de Saleccia
28 d'agost: Ajaccio - Toulon
29 d'agost: Toulon - Sabadell

Si busqueu un destí més turístic per viatjar amb parella o amb nens, convé destinar més temps del viatge al nord de l'illa, amb platges tranquil·les d'aigües clares i sorra fina. O al centre de l'illa, muntanyenc i amb pobles menys transitats. El sud i sobretot l'est de Córcega és més turístic, hi ha algunes de les platges més valorades i et permet fer l'excursió a les Illes Lavezzi. També trobareu ciutats amb molts restaurants i botigues, ambient per la nit... i el més espectacular, a l'oest, la Reserva Natural de Scandola i el tresor 'corso': les Calanques de Piana.

Pels viatgers amb intol·lerància al gluten, sapigueu que haureu de menjar 'de restaurant' i no hi ha restaurants barats a Córcega; el barat per dinar és un sandwich, un crêpe o un troç de pizza. L'únic dia que vam dinar per menys de 20€/persona va ser a Corte, un bon menú del dia per 12,50€. Al viatjar per lliure i dormir a càmpings et permet cuinar alguna cosa i estalviar una mica en els àpats. #glutenfree

DIA 1. Sabadell - La Ciotat: teníem reservat el ferry des de Toulon (França) fins a Ajaccio per l'endemà al matí. Una bona opció hagués sigut triar el ferry nocturn amb camarot, ja que la durada del trajecte són 8h 45min. però com ens vam decidir amb poc marge de temps, ens sortia molt car. El ferry ens va vostar menys de 400€ anar i tornar més el cotxe. Així, vam agafar una habitació per una nit a través d'AirBnB a La Ciotat, a quinze minuts de Toulon.

DIA 2. Toulon - Ajaccio: el trajecte es va fer llarg, tot i que el ferry no anava massa ple de gent. Vam arribar a Ajaccio cap a les 20h del vespre, teníem reservat un apartament per una nit a AirBnB, preveient que arribaríem amb poc marge de temps per trobar allotjament. Estava molt cèntric així que a pocs minuts vam trobar una pizzeria per sopar a la Rue Roi di Rome, plena de restaurants, turistes ben arreglats i amb molt d'ambient a la nit.

DIA 3. Capo di Feno i les Illes Sanguinaires: A pocs quilòmetres d'Ajaccio es troben els quatre illots de les Illes Sanguinaires, anomenades així pel color vermellós de la roca. Caminant uns 10 minuts arribes a la Pointe de la Parata, amb una torre genovesa al capdemunt i des d'on tens unes vistes fantàstiques dels illots. Per la seva varietat de plantes i aus ha estat protegida com a reserva natural. Val la pena aixecar-se d'hora per no trobar gaires turistes i anar al teu aire. Seguint les indicacions i una carretera de bastantes curves, arribes a la platja de Capo di Feno. Sorra fina i aigües transparents, pocs turistes i molta tranquil·litat. No hi ha cap restaurant ni "chiringuito" a prop.

Aquella nit ens vam allotjar a un càmping de Porticcio, a només 10 minuts d'Ajaccio, una zona molt turística, plena de restaurants, botigues de records, platges aglomerades... Val a dir que ens vam confondre a l'arribar, doncs en realitat teníem previst dormir a Propriano, la qual cosa tenia molt més sentit per tal de visitar Sartène, però com no ens fa por fer quilòmetres... a la tarda vam agafar el cotxe fins a Sartène, de totes maneres. És un poble molt petit, ple de carrerons adoquinats i val la pena visitar-lo i fer un gelat a la plaça central. De tornada, la guia Lonely Planet recomanava la visita a Filitosa, un jaciment prehistòric amb estàtues menhirs, l'entrada són 7€/persona i està declarat Patrimoni Mundial per la UNESCO. Des del nostre punt de vista és prescindible, el contingut de les explicacions durant el recorregut són vagues i abstactes.

DIA 4. Porto-Vecchio, excursió a Ospedale i Cascada di Piscia di Ghjaddu: el sud de l'illa és molt turístic, a prop de les platges més conegudes molt llargues i de sorra fina. Portivechju és la tercera ciutat més gran de Còrcega, actualment és un port comencial i esportiu luxós i atrau mil·lers de turistes cada estiu. Està només a 25km de Bonifacio i des d'aquí vam visitar les Illes Lavezzi i la zona de l'Ospedale, a més de les platges més conegudes: Palombaggia i Santa Giulia.

Vam arribar al camping a mig dia i després de dinar vam decidir canviar els plans que teníem i fer l'excursió a la Cascada di Piscia di Ghjaddu (Piscia di Gallo) a la zona de l'Ospedale, la part d'interior, pobles de muntanya, tranquils tot i que molt a prop del bullici de Porto-Vecchio. Per agafar forces vam dinar al Restaurant l'Altagna, molt recomanable! Seguint per la carretera s'arriba al Lac de l'Ospedale i una mica més endavant comença el camí que et porta fins a la cascada de Piscia di Gallo. Hi ha un aparcament de pagament ben indicat. L'excursió dura aproximadament 1h30h - 2h anar i tornar. L'inici del camí és més pla però de seguida comença a pujar. Tota aquesta zona està molt a prop de les Aiguilles de Bavella, però no ens va donar temps de veure-ho tot la mateixa tarda.

Camping Les Iots d'Or (3 nits): 21,80€/nit. Té platja d'accés des del camping i les instal·lacions estan bé.
Restaurant L`Altagna (L'Ospedale): plats tradicionals, 25€/persona (un plat per compartir i un segon per cadascú, aigua i cafè, no vam fer postres).

DIA 5. Bonifacio i Illes Lavezzi: des de Bunifaziu surten les excursions a les "deshabitades" Illes Lavezzi, un arxipèlag de més de cent illots. Tot i que estan protegides, centenars de "guiris" disposats a plantar la tovallola i passar-hi el dia visiten cada dia les illes. Per fer l'excursió s'ha d'arribar d'hora al matí a Bonifacio, portar-se un entrepà, aigua, molta aigua, crema solar, la tovallola... allà no hi ha cap establiment. Bonifacio s'omple de seguida i els bitllets per l'excursió s'exhaureixen ràpidament. El ferri suposa 35€/persona i val la pena aprofitar el dia. A la tarda vam tornar cap a Bonifacio per passejar pel port i la ciutadella, al capdemunt d'un fiord. A Bonifacio ens va sorprendre l'escala del Rei d'Aragó, la llegenda explica que els 187 esglaons es van construir en una sola nit durant el setge de les tropes d'Alfons el Magnànim (1420). La versió que té més sentit és que uns frares fransciscans la construissin per accedir a una font d'aigua potable.

Aquella nit vam sopar al càmping, cansats de tot el dia.

DIA 6. Platges de Porto-Vecchio: Les platges més maques i més conegudes de la zona són Rondinara i Palombaggia. Hi vam anar d'hora el matí per trobar-nos menys gent i poder gaudir del sol i banyar-se al mar. Platges d'aigua transparent, quina calma!

A la tarda vam tornar amb el cotxe a la zona de Col i Aiguilles de Bavella per veure el Mont Cinto. Per arribar a Col de Bavella s'ha de conduir per la carretera D368, una de les més espectaculars de l'illa des del poble de Zonza. Encara no ho havíem comentat, però les carreteres corses no són aptes per a persones que es maregen al cotxe. Tot són curves i penya-segats, carreteres estretes on només hi passa un cotxe, i on el més probable és trobar-te un camió o una caravana de cara! Les vistes del recorregut són espectaculars... i les Aiguilles, et recordaran a un paisatge molt similar de Catalunya: Montserrat. Diria que a Còrsega no tenen la Moreneta... però fan peregrinacions fins a Notre-Dame-des-Neiges (Nostra Sra de les Neus). Una altra cosa que no havíem comentat encara són les postes de sol, meravelloses des de qualsevol zona de l'illa. Val la pena parar en algun mirador i esperar a que s'amagui el sol.

Restaurant A Casetta: Vam sopar a Porto Vecchio, d'hora, seguint les costums franceses, a un restaurant petit amb poques taules i un servei amable (35€/persona). Us el recomanem!

DIA 7. Bastia i Cap Corse: la segona meitat del viatge la vam destinar a visitar el nord, el centre i l'oest de l'illa. D'haver sabut que era la part més autènticament corsa, potser haguéssim destinat més dies a Bastia, Calvi o Corte. Aquesta és la part del viatge que més vam gaudir, principalment perquè tot i ser turístic és un turisme més tranquil del que vam trobar al sud.

A Cap Corse l'anomenen el dit polze de Còrcega.Vam començar el trajecte per la punta més al nord de l'illa, la península de Cap Corse, des del poble de pescadors d'Erbalunga resseguint tota la costa fins a Nonza. Carreteres sinuoses i estretes, amb les finestres del cotxe baixades amb el sol de la tarda i el vent a la cara... quina sensació! Haguéssim continuat fent quilòmetres... al llarg de la costa aparèixen vàries torres de vigilància genoveses del s.XVI i d'uns 15m d'alçada, actualment en queden unes 70, però en el seu dia n'hi havia moltes més a tota l'illa. I a la costa oest arribem a Nonza, amb una platja enorme de sorra fosca, també amb una torre genovesa a un dels extrems de la platja. Diuen que és un dels pobles més bonics de tota l'illa, envoltat de cases de pedra. Per accedir a la platja hi ha una llarga escalinata.

I un cop més, ens despedim del dia amb una bonica posta de sol:

Camping St.Damiano: 29€/nit (2 nits), vam estar molt a gust, el càmping és molt gran i tenen moltes instal·lacions, no les vam aprofitar gaire perquè estàvem la major part del dia fora del càmping, però està molt bé.

DIA 8. Saint-Florent i Bastia: vam aprofitar per llevar-nos ben aviat i visitar l'església romànica de San-Michele-de-Murato. La façana és de dos colors, blanc (fet amb pedra calcària de Saint Florent) i verd fosc (pedres del llit del riu U Bevincu, molt proper). Algunes de les singularitats de l'església són el campanar, les escultures que hi ha a l'exterior i el fris de l'entrada principal. Saint-Florent, amb una ubicació privilegiada que et permet recórrer gran part del nord de Còrcega, l'anomenen el Saint Tropez corso. Ens va donar la sensació que el turisme habitual de Saint-Florent era bastant luxós, ple de restaurants, locals de copes i les botigues de records cars, no s'hi estilen els imans ni els clauers. Tot i així vam passejar pels carrers adoquinats, les cases antigues i la zona del port. Després de dinar vam aprofitar la tarda per visitar Ille Rousse, que també es pot visitar des de Calvi. Feia molt de vent així que després de passejar una bona estona pel passeig marítim i fer un cafè, vam decidir agafar la carretera que es desvia fins al poble de Lama, tal i com proposava la guia. Lama està a la Vall d'Ostriconi i és un poble petit amb grans mansions de la burgesia del s.XVIII, propietat de famílies dedicades a la producció d'oli. Llàstima que això va fer que ens desviéssim bastanta estona i vam arribar a Bastia cap el tard; únicament vam poder passejar pels carrers d'aquesta encantadora ciutat i seure a prendre alguna cosa abans de sopar.

Restaurant L'Arriere Cour (Saint-Florent): vam dinar crepes i carn a la brasa, estava molt bo i a preus normals, però van tardar molt en servir-nos. Tot i així el recomanen molt a TripAdvisor.

DIA 9. Calvi: capital de la Balagne, Calvi ens va sorprendre en positiu: és una de les ciutats històriques amb una gran ciutadella, vam estar tot el matí per visitar només la part antiga de Calvi. És una de les ciutadelles més maques i ben conservades de tot el Mediterrani. Vam dinar al càmping i després vam destinar part de la tarda a visitar el metge. Com no? sempre hi ha d'haver algun imprevist quan vas de vacances, però per sort, res important. Podíem continuar el viatge.

Camping Paduella: 21,60€/nit (2 nits), zona tranquila, a prop del centre de Calvi

DIA 10. Reserva Natural de Scandola i Calanques: Imprescindible i espectacular, la visita a la Reserva Natural de Scandola i al Parc Natural de les Calanques són obligatòries per a qualsevol viatger a Còrcega. Una "Calanca" o "calanque" en francès és un fiord mediterrani, un golf estret i profund, abrupte. Les Calanques de Piana són un lloc natural espectacular, declarat Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO el 1983, un dels dos tresors de l'illa, juntament amb la Reserva Natural marina i terrestre de Scandola. Estan situades a la costa oest de Còrsega, a Piana, entre Calvi i Ajaccio. Nosaltres les vam visitar des de Calvi per què segons la programació que havíem fet, ens anava millor així. També podríem haver-les vist des d'Ajaccio i fer la ruta al revés, iniciant per l'oest i acabant el viatge pel sud. Al contrari de la Reserva de Scandola, les Calanques es poden observar tant des de la terra com des del mar. Des del port de Porto vam reservar dues excusions pel mateix dia a totes dues reserves naturals, al matí vam veure Scandola i a la tarda les Calanques (48€/persona).
Després de la visita vam agafar la carretera direcció a Évisa (Col de Verghio) per veure dos ponts genovesos que recomanava la guia. Sota el pont de Pianella hi passa el riu i t'hi pots banyar. L'aigua està fresqueta... o molt freda; va ser agradable.

Cote Place Restaurant Bar Glacier: un bon lloc per dinar, molt bo i bé de preu (18€/persona).

Arribar a Calvi de nou no ens va ser gens fàcil. Deuríem calcular malament el trajecte perquè després de banyar-nos al riu i parar a veure la posta de sol, encara vam tardar ben bé unes 3h en arribar al càmping. Mentrestant, es va fer fosc. Eren les 22h i els francesos a aquesta hora ja acostumen a fer el segon sopar o el pre-esmorzar del dia següent. El cas és que ens va costat trobar un lloc on sopar.. i gairebé hagués sigut millor no sopar: Vam acabar en un restaurant asiàtic (no podria dir exactament la procedència del que vam menjar), amb mosques a la copa de vi i amb només dos plats a escollir, doncs de la resta que hi havia a la carta no vam poder triar-ne cap. Una odisea per pagar, doncs no teníem més efectiu que lo just per pagar el càmping l'endemà i tot i posar a la porta del restaurant que podies pagar amb totes les targetes de crèdit que volguessis (fins i tot American Express), resulta que la màquina "no funcionava" o bé no havia funcionat mai... M'agradaria dir-vos el nom del restaurant per què no hi anés mai més ningú, però per sort o per desgràcia no el recordo! Vam acabar el dia molt emprenyats i cansats, però l'endemà va sortir un altre cop el sol.

(ja l'hem recordat... no aneu mai a Than Mai)

DIA 11. Corte: el cor de l'illa de Còrcega és la ciutat de Corte, on es manté molt viu el sentiment corso, la identitat insular i les seves tradicions. Al capdemunt d'un turó rocós s'eleva la ciutadella, escenari de diverses batalles contra la ocupació genovesa. El més interessant de la ciutat és passejar per la ciutadella i la plaça Paoli. A Corte feia bastanta calor durant el dia, així que convé aixecar-se d'hora... per sort, les nits són fresques.

Restaurant A casa di l'orsu: vam menjar molt bé un menú del dia amb plats de bona qualitat per 12€!!! El servei molt amable i tot molt bo.
Camping Alivetu: camping de muntanya, els serveis una mica justets. 26,40€/nit (2 nits)
DIA 12. Corte: des d'aquí vam visitar algunes zones de muntanya properes a la Vallée de la Restonica. Tota la zona de muntanya ofereix la possibilitat de fer activitats i esports d'aventura com barranquisme, trekking o excursions a peu fins arribar al llac Capitelo.
DIA 13. Platja de Saleccia: Una mica més i marxem de l'illa de Còrcega sense banyar-nos a la millor platja de l'illa. Només s'hi accedeix per mar o bé amb 4x4. Estàvem convençuts que pagar 20€/persona per "anar a la platja" no valia la pena, però estàvem equivocats. Normalment quan planifiquem els viatges sempre deixem un dia de marge per si passa res, per imprevistos. Doncs deixar-nos la platja de Saleccia pel final va ser un encert, recomanem reservar 20€/p del pressupost per anar a Saleccia. Vam dinar a un càmping molt proper a la platja un menú del dia molt econòmic, res de l'altre món. Platja de sorra blanca i aigües turqueses. IMPRESCINDIBLE!!! Més que descriure-la, podeu valorar-ho vosaltres maeixos:

A la tarda vam fer bastants quilòmetres per creuar l'illa i arribar a Ajaccio abans de sopar. - Agriates Evasion: Excursió 4x4 - Camping U Paradisu: menú 10€, l'únic que hi ha al voltant.

DIA 14. Ajaccio - Toulon: visitar la ciutat d'Ajaccio ho vam deixar pel final, doncs el primer dia vam arribar cap al tard i només vam tenir ocasió de passejar pels carrers buscant un restaurant on sopar. En aquesta ocasió podem dedicar-nos més hores del dia per conèixer la ciutat. Després de passejar pels boulevards marítims i visitar la catedral, a mig matí vam arribar a l'Ajuntament d'Ajaccio, just davant, la Place Foch, on vam passar una bona estona a les paredetes del mercat de productes corsos com el formatge fresc 'brocciu', confitura de castanya, olives, o embotits.

- Restaurant al davant de la Catedral, Rue Soeur Alphonse, cantonada amb Rue Forcioli Conti. Plat princpial per compartir, dos segons de carn a la brasa, postres i beguda. Qualitat dels plats, però una mica car. No surt a TripAdvisor. DIA 15. Toulon - Sabadell: La tornada amb ferry va ser un horror.. tantes hores, amb el ferry ple de gent... cansada de les vacances, entre tota la gent nosaltres, cansats també. Asfixiant. Però bé, com sempre, les vacances s'acaben i és hora de tornar.