28 de set. 2017

Viatge a Sri Lanka: Nuwara Eliya i Kandy

A Nuwara Eliya molts dels seus habitants són descendents dels tamils, portats a Sri Lanka des de l'Índia per colons britànics. No va ser fins el 1948 que Sri Lanka (Ceilan) va adquirir la independència i de fet, la ciutat era coneguda com a "Litlle England". La ciutat va servir per a què molts funcionaris anglesos s'hi instal·lessin durant l'època de colonització gràcies a la ubicació i al bon clima de la zona. Fins i tot hi ha un camp de golf!

Dia 8. Nuwara Eliya: Pedro Estate Tea Factory
A les 7:00h del matí estem esmorzant al The Tea Garden, és espectacular els esmorzars que ofereixen en aquest país! Fruita fresca, truita, torrades, iogurt... i que no falti tè o cafè de bon matí. A les 8h hem quedat amb Yohan, el conductor del tuk tuk que ahir ens va tornar del restaurant a la nit. Ens acompanyarà a visitar la ciutat durant tot el matí. Volem aprofitar el dia per visitar les fàbriques de tè, comprar alguns records per a la família i els amics, visitar Victoria Park... però el primer que fem és apropar-nos a la cascada Lover's leap falls. El camí és escabrós, abrupte i dificultós per anar amb tuk tuk, tot i així Yohan insisteix en portar-nos fins el més a prop possible de la cascada. Caminem només 15 minuts per arribar-hi, estem completament sols contemplant la cascada. La llegenda diu que uns amants van fer un salt a la mort d'aquesta cascada per estar junts.

De camí a Pedro Estate Tea Factory, a totes dues bandes trobem plantacions de tè i comencem a veure algunes Tea Pluckers que comencem a treballar ben d'hora al matí. Yohan ens explica que les diferents plantacions de tè són propietat de les fàbriques de tè més grans i que una vegada recollides les fulles del tè, es pesen i es traslladen de les plantacions a les fàbriques per ser triades i seleccionades. Les plantes de tè es poden i es deixen reposar durant uns mesos, per què creixin de nou les fulles. És per a això que les extensions de terra són tant grans i estan distribuïdes per tot arreu. a la fàbrica Pedro Estate ens fan una visita guiada per l'interior explicant-nos el procés de fabricació del tè i aprofitem per comprar-ne a la sortida.

Abans de dinar ens despedim de Yohan just davant del Victoria Park. L'entrada al parc costa 300 LKR/persona i pots dedicar-li tant de temps com vulguis, nosaltres hi vam passejar durant una hora i mitja, aproximadament. El parc rep el nom de la Reina Victòria de Regne Unit, té petits llacs, està molt ben cuidat i la majoria de flora del seu interior són plantes i arbres importats de l'extranger. A la guia ens indica que també hi ha una gran varietat d'aus, però no les sabem reconèixer. Ens vam creuar amb molts turistes nacionals, grups de joves i famílies.

Estem bastant a prop del Grand Hotel (1891), al costat del camp de golf... Dinem al restaurant "Grand Indian"que hi ha al davant mateix de l'hotel. Som dels primers en entrar, però de cop i volta comencen a arribar més clients i en un moment està gairebé ple. El menjar indi és més variat que el singalès i molt bo. Ens va costar 3.000 LKR (uns 16 eur). Els voltants del Grand Hotel són tranquils, d'aspecte luxós i sembla que puguis tornar al s.XIX. Tot just arribem al centre, donem una volteta per veure l'edifici de correus, algunes cases senyorals i torna a ploure. Agafem un autobús per tornar a l'estació de Nanu Oya i comprar els bitllets de tren per a Kandy. Avui plou molt... fem temps fins l'hora de sopar per tornar al Indian Summer, què bo és el menjar indi!

Dia 9. Nuwara Eliya: Kandy road i Mackwoods

Tenim moltes ganes de passar per Kandy road, i ben aviat la identifiquem, les grans plantacions de tè ens envolten i en alguna d'elles veiem les recol·lectores del tè que com cada dia, han matinat. A la fàbrica Mackwoods ens ensenyen les diferents variatats de tè i ens expliquen alguns dels efectes positius que té el tè blanc en la salult. Al final de la visita ens ofereixen un tè molt sabrós, ben calent.
Tornant per Kandy Road un grup de Tea Pluckers baixen muntanya avall per descarregar els sacs plens de fulles a un camió. Baixen rialleres xerrant, i al veure'ns fer-los fotos s'aturen i s'hi posen bé. Ens demanen veure les fotos que hem fet... i no paren de riure. Els fa gràcia la nostra cara de fascinació!

Aprofitem per demanar a Yohan que ens porti fins al Sita Temple de la religió hinduista. El Seetha Amman Temple, als afores de la ciutat, aplega molts fidels. Es diu que Sita va estar capturada pel rei endimoniat Rawana i en la ubicació del temple, Sita resava perquè el seu amant Rama l'anés a buscar.
Encara no és l'hora de dinar que torna a ploure. Avui dinem al restaurant tailandès que hi ha dins del Grand Hotel, el "Grand Thai". Aquí vam menjar exactament pel mateix preu que el dia anterior al Grand Indian, i els plats eren molt saborosos, sobretot els entrants.

De nou, tarda de relax a l'hotel, no podem fer gaire cosa més a part de fer un bon tè calentet. No tenim la sensació de perdre el temps, doncs ens hem despertat molt d'hora i hem aprofitat bé el matí. En general, aquests dies estan sent així, matins intensos per gaudir de la llum del sol mentre fem visites i tardes més aviat tranquil·les, normalment a causa de la pluja. La zona de Nuwara Eliya, com ja ens havien advertit, és més freca i ens cal posar-nos la jaqueta que vam comprar a Decathlon, va plegada en una bosseta i no pesa gens. Un encert gràcies a l'Aïda i el Dani. Una vegada deixa de ploure, fem una volta, algunes fotos de l'entorn i ens preparem per tornar a sopar a l'Indian Summer, que per cert, a part dels plats indis, fan una sopa boníssima!!!

Aviat ens despedirem del Hill Country, de fet, ja tenim el bitllet de tren comprat per demà al matí. Aviat arribarem a la gran ciutat de Kandy.

Dia 10. Nuwara Eliya - Kandy

El viatge en tren des de Nuwara Eliya a Kandy és de gairebé cinc hores. El paisatge és fabulós, però arribem molt cansats. Kandy és una gran ciutat, tumultuosa, res a veure amb la plàcida tranquil·litat del Hill Country. El trànsit es fa palès només sortir de l'estació i els conductors de tuk tuk s'empenten per 'caçar' al turista. En aquests moments és quan et sents més "guiri" i menys "viatger". Hem sigut molt afortunats podent creuar a l'altra banda de l'estació sense haver acceptat cap de les ofertes que ens feien per portar-nos a l'hotel. El fet que cap dels conductors hi sapigués arribar, deu haver ajudat. Després de respirar fons durant tres o quatre segons, un noi jove se'ns apropa, calmat i amb un somriure. Ens indica que té el tuk tuk a l'altre acera i que ens portarà a l'hotel per 300 LKR. Durant el trajecte, Chanaka s'ofereix com a guia turístic per ensenyar-nos la ciutat l'endemà per 2.000 LKR.

Només sortir de l'hotel comença a ploure una altra vegada! Ens apropem al centre buscant un lloc on dinar... tot i que ja és una mica tard, el Cafe Divine Street no tanca al migdia i diuen que fan unes hamburgueses boníssimes. Efectivament, increïbles! millors que moltes de les que pots menjar a Barcelona. Per sort deixa de ploure i per situar-nos, caminem pel centre i fem una volta pel llac 'Bogambara', ens apropem al Templo del Diente de Buda. Està ple de turistes i molts locals intenten persuadir-nos per anar a veure danses tradicionals. És evident la importància d'aquesta gran ciutat. L'ambient és cosmopolita i tothom camina molt més ràpid que a la resta de l'illa. Kandy és la segona gran ciutat del país i el centre espiritual del budisme a Sri Lanka. Durant la tarda truquem a Chanaka per confirmar la visita de demà i quedem que ens recollirà a les 9h. Aprofitem per mirar algunes botigues de records, passejar pels carrers... i de seguida se'ns fa hora de sopar. Ens deixem endur per les recomanacions de TripAdvisor i per fugir del rice&curry hem arribat al Worldspice, un multiespai gastronòmic amb plats de diferents regions del món: India, Thailàndia, Itàlia i Xina. Hem pagat 2.080 LKR, que no és gaire... i el menjar era bo, ara, ple de turistes de tot arreu.

Dia 11. Kandy

Puntuals i havent esmorzat molt bé a Springdale Residence, el nostre guia i conductor ens espera a l'entrada. El primer lloc on ens porta és el jardí botànic "Royal Botanical Gardens, Peradeniya", a uns 7km de Kandy. Hi anem ben d'hora per no trobar cua al pagar i que a dins puguem passejar tranquil·lament sense presses. L'entrada costa 1.500 LKR/p i fem un recorregut que ens recomana Chanaka, per veure les coses més importants, sense perdre'ns... doncs el jardí és enorme, 59 hectàrees d'extensió! A l'interior hi ha un pont penjant, una col·lecció de 300 orquídees diferents i una avinguda amb palmeres a banda i banda, comparable a una avinguda americana.

La següent parada, més de mitja hora més tard, és el Lankatilaka Temple, situat a la part habitada més antiga de Kandy.L'entrada ens va costat 400 LKR (entrada i propina per les sabates). El temple del s. XIV té un buda enorme a dins i al voltant, hi ha una inscripció original escrita en tamil i sinhala, l'idioma singalès. Les vistes des del temple són magnífiques... i Chanaka aprofita per explicar-nos la tradició budista. Tonant, fem una parada per comprar plàtans i un parell de panotxes, bullides amb aigua i sal. Boníssim! Després, parem al riu, a descansar una estona, tot i que el camí és una mica perillós, seiem una estona a xerrar i escoltar com baixa l'aigua del riu més gran del país: Mahaweli Ganga, que connexta Trincomale amb Kandy. Seguim la visita parant a contemplar el Commonwealth War Cemetery, un cementiri militar britànic per als soldats de l'Imperi Britànic morts durant la Segona Guerra Mundial. Quan crèiem que ja anàvem a dinar... encara hi ha temps per visitar un dels budes més alts del país: Bahiravakanda Buda Temple. Aquesta estàtua de buda fa 27m d'alçada. Ara ja si, estem morts de gana i demanem al nostre guia per un dia que ens apropi al centre per buscar un lloc on dinar.

Després de dinar, visitem el mercat central, com no hi ha cap turista els paradistes són molt amables i s'adrecen simpàticament a nosaltres per preguntar-nos d'on som, quants dies fa que visitem el país, si ens agrada Kandy... i aprofitem per fer fotos a la fruita exòtica i ben colocada, a la carn i el peix, que esquitxen de sang les parets dels locals, a les dones que van a comprar. A la tarda, Chanaka ens acompanya fins l'entrada del Templo del Diente de Buda, farem una ofrena al seu nom i una altra pel futur i pels viatges que farem. L'interior del Sri Dalada Maligawa és espectacular, el recinte és inmens. Les cendres de buda en arribar al Nirvana es van repartir per diferents països com l'Índia, Birmània o Sri Lanka i diu la llegenda que a Kandy hi van trobar la dent de buda entre les cendres. És una visita obligada, i mil·lers de peregrins hi viatgen al llarg de tot l'any. Tot i així, la relíquia només s'exposa un dia cada cinc anys. Cada any, durant el pleniluni entre juliol i agost, se celebra a Kandy la coneguda festa 'Esala Perahera', que recorda l'arribada a Sri Lanka de la relíquia i s'organitza una processó d'elefants, que ha fet famosa Sri Lanka al món.