8 d’abr. 2018

Viatge a Sri Lanka: El triangle cultural

Dia 12. Coves de Dambulla - Sigiriya

Els propietaris de l'Springdale Residence ens faciliten el contacte d'un conductor que ens acompanyarà a fer la visita a les ciutats antigues, les coves de Dambulla i fins a Sigiriya. Kandy acostuma a ser el punt de partida per visitar l'anomenat Triangle Cultural de Sri Lanka.

Una van enorme on podem fins i tot estirar les cames ens agafa a Kandy ben d'hora al matí per poder aprofitar bé el dia i tenir temps per fer diferents parades. El primer lloc on parem és el temple hindú de Matale: Sri Muthumariamman Temple. És molt curiós perquè hi resen hindús però també budistes. Al fer la volta per fora per contemplar la decoració de la gran torre central, ens trobem just darrere una escola bressol, on les professores al veure'ns en fan passar i ens expliquen el projecte educatiu per als més de 100 infants d'entre 3 i 6 anys que hi van cada dia. Al deixar-nos entrar a les aules, cridem l'atenció dels infants, que deixen d'escoltar la professora per mirar-nos, riure i alguns, els més petits, ens saluden efusivament.

La següent parada és al Aluvihāra Rock Cave Temple (250 LKR/persona), el primer dels temples tallats a la roca que visitarem. Aquest no és tan visitat com el de Dambulla i fem la visita gairebé sols. Continuem el trajecte fins al temple de Nalanda Geige (100 LKR/persona), un dels temples més antics del país i manté un estil arquitectònic únic, amb decoracions de sexe tàntric que no es troben enlloc més a l'illa, però alhora són similars amb els de l'Índia.

Durant la visita ens adonem d'una "tragèdia"! Ahir a la nit se'ns va oblidar carregar les bateries de la càmera de fotos i no ens arribarà per fer fotos al temple de Dambulla! La única cosa que podem fer aleshores és demanar al conductor si pot fer una parada algun lloc on ens permetin carregar-les. Li hem donat la brillant oportunitat de portar-nos al Spice Garden més proper, un jardí on es cultiven plantes medicinals i on ens fan una visita "gratuïta" per saber-ne les propietats curatives. A més, ens ofereixen un massatge pel qual paguem la voluntat. Bé.. típic lloc guiri del que al final en sortim bastant ben parats (pel que podria haver estat) i amb les bateries de la càmera carregades!

La parada a l'Spice Garden ens ha fet endarrerir bastant. Les ganes d'arribar ja a Dambulla fan que ens sembli molt més lluny del que és en realitat... però comença a pujar el sol i cada cop fa més calor.  L'escalinata per arribar a les coves de Dambulla és un calvari! Són les dotze del migdia quan comencem a pujar i sort que al voltant hi ha molts arbres que fan ombra. Gairebé a dalt, ens trobem una gran família de micos, potser n'eren trenta o quaranta. El més curiós és que al sortir de les coves, no en quedava ni un! Seria producte de la nostra imaginació? Les coves de Dambulla estan situades a la roca, a més de 160m d'altitud i són Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO. Són un total de 5 coves amb un total de 150 estàtues de Buda. IMPRESSIONANT!!! Pujar fins a dalt amb aquesta calor és insuportable, hi ha qui parla de 200 esglaons, altres de més de 1.000... i és que cada esglaó val per tres o per quatre, però una vegada a dalt val molt la pena i se t'oblida tot. El més curiós és que sent un dels llocs més visitats del país, una vegada entrem, estem pràcticament sols. Anem entrant a cadascuna de les coves per contemplar les meravelloses estàtues i els murals pintats a la roca, en silenci, és fascinant contemplar-les i imaginar com des del segle I han perdurat fins avui (tot i les restauracions).

El descens per l'escalinata és molt més ràpid i en un tres i no res estem de nou al cotxe, parem a dinar a un lloc de Rice&Curry molt barat i on ens serveixen de seguida. Tenim ganes de continuar i arribar a Sigiriya, fer-nos una dutxa i descansar. Però no serà tan fàcil! A pocs quilòmetres de Sigiriya trobem caravana i no podem tirar ni endavant ni endarrere, un pal elèctric ha caigut al mig de la carretera i fins que no el retirin estem atrapats. Per sort, uns metres més endavant hi ha una dracera i tot i donar molta volta, com a mínim ens movem. Per fi veiem l'Hotel Zinc Journey, és una passada!!! Una bona recompensa per l'esforç de tot el dia. La primera nit sopem al Shenadi Restaurant, tot i estar ben valorat, no ens va semblar gaire bo (630 LKR).

Dia 13. Sigiriya - Safari al Parc Nacional de Kadulla
El despertador sona molt aviat, massa aviat.. però visitar Sigiriaya Rock ho mereix. L'esmorzar de l'hotel ens fa perdre més d'una hora i en arribar a l'entrada de Sigiriya són les 8:30h, ja hi ha moltíssims autocars de turistes de tot el món: japonesos, coreans, italians, francesos, indis... Per sort la cua va força ràpid i de seguida tenim els tiquets (4.620 LKR/persona, 24€). Fa molt de sol, és important no deixar-se el protector solar a l'hotel (com hem fet nosaltres), doncs la calor de seguida apreta. La pujada sembla infinita, però com és per trams pots anar descansant i fer la pujada al teu ritme. La roca s'eleva 370m i és Patrimoni de la Humanitat de la UNESCO, les excavacions que s'hi han fet demostren que existeix des de fa més de 5.000 anys i les primeres comunitats budistes s'hi van instal·lar durant el s.III abans de crist. Entre pujar i baixar la visita dura unes dues hores i mitja. En alguns blogs hem llegit que les escales són uns 1.200 esglaons. La primera parada es fa al Mirrow Wall, un mural amb frescos originals que dibuixen les "dames de Sigiriya", es pensa que són nimfes, però altres teories suggereixen que són reines o concubines. Deu minuts després arribem a les Urpes del Lleó, les restes d'un enorme lleó de pedra per on s'enfila l'escala que et porta fins a dalt de tot de la roca, on s'erigia el palau antic de Sigiriya. Veient les urpes et pots fer perfectament una idea de com era el lleó sencer. Al cim de la roca hi ha una gran extensió de restes arqueològiques del que va ser el palau i unes vistes impressionants de tota la zona.

Després de dinar a Ahinsa Restaurant, hem de decidir si pujar al Pidurangala Rock a la tarda o bé deixar-ho fins demà i avui aprofitar per visitar un dels parcs naturals propers a Sigiriya. Preguntem a la recepció de l'hotel si coneixen alguna agència de confiança on demanar preus per fer el safari i ells mateixos ens ofereixen fer l'excursió al PN Kadulla, on veurem molts elefants. La nostra idea inicial era anar a Minneriya, però per l'època de l'any en què ens trobem (setembre), no hi veuríem pas elefants, es van movent i canvien de zona. El Jeep surt en 20 minuts així que la decisió és fàcil i ràpida: agafem la motxilla de l'habitació i en no res estem a recepció de nou, on ens espera el guia. Al PN Kadulla veiem més de 200 elefants, mascles, femelles, cries... ha sigut una bona decisió! Avui sopem a l'hotel, doncs cap dels dos restaurants on hem menjat ens ha agradat gaire. Després de sopar ens quedem una estona xerrant al jardí. Avui hem d'anar a dormir aviat, doncs demà ens despertarem ben d'hora per pujar a Pidurangala Rock sense que faci tanta calor.

Dia 14. Pidurangala - Polonnaruwa

A les 5:45h sona el despertador i a les 6:15h agafem un tuk tuk fins l'entrada al Pidurangala. Per la nostra sorpresa, hi ha gent que ja baixa de la roca! L'inici del camí és agradable, fa fins i tot fresqueta per l'ombra dels arbres, però de seguida es complica amb esglaons irregulars, roques... i per arribar a dalt de tot has d'escalar quatre roques. Una vegada a dalt, la meravellosa roca de Sigiriya ens deixa bocabadats. Es fa el silenci... és màgic. I ho hem aconseguit! 3 de 3: Dambulla, Sigiriya Rock i Pidurangala Rock. Un grup de micos se'ns apropa, buscant alguna cosa per menjar.. són un grup d'uns 12 micos saltant pels arbres del voltant; això ens recorda que avui no hem esmorzat! Tornem a l'Hotel Zinc Journey, esmorzem i recollim la motxilla. Cap a les 12h sortim direcció a Polonnaruwa.

Arribem a Polonnaruwa cap a les 14h i ens costa molt trobar un lloc on dinar. Deixem les motxilles a l'hotel Man Guest i agafem un tuk tuk que ens porti a un dels restaurants millor valorats: Priyamali Gedara. Menjar tradicional en un entorn d'arrossals molt tranquil i amb un dels millors rice&curry que hem tastat. El propietari, el Sr. Dewappriya, té un servei de tuk tuk i ens va acompanyar a fer una visita per la ciutat i ja vam quedar que l'endemà al matí faríem la visita a les ruines de la ciutat antiga amb ell. A més, ens oferia un bon preu per fer la visita i portar-nos fins l'hotel de Passikuda.

Dia 15. Polonnaruwa - Pasikuda

Polonnaruwa es va convertir en la segona capital de Sri Lanka després de la destrucció de Anuradhapura en l'any 993. Juntament amb Sigiriya i Anuradhapura, la ciutat antiga de Polonnaruwa forma el Triangle Cultural, per tant, visita obligada! El recinte que engloba el conjunt històric és molt gran i es recomana visitar-lo amb bicicleta o amb tuk tuk perquè així és més ràpid, passes menys calor i aprofites el dia per a visitar altres llocs. Els tiquets (3.850 LKR/persona, 20€) es compren al museu i allà mateix ja t'entreguen un díptic amb l'explicació dels principals llocs a visitar. És important portar un calçat còmode i un mocador, depén dels llocs no et deixen entrar si no et cobreixes, i sempre t'has de treure les sabates. Després de dues hores i mitja de visita, el que més ens va impactar va ser Gal Viahara amb els 4 budes de granit tallat, l'entorn on estan situats és molt peculiar, a mesura que t'hi apropes t'envaeix un silenci extrany que envolta les estàtues. A més vam tenir la sort de poder-les contemplar gairebé sols.

Una vegada acaba la visita, comencem el trajecte amb tuk tuk fins a Passikudah, on ens esperen dos dies de relax al meravellós hotel "Anantaya Resort". Dos dies ben merescuts de desconnexió. Hi arribem a l'hora de dinar i ens reben amb una beguda refrescant, a més tenen el detall d'oferir la beguda també al conductor del tuk tuk que ens ha acompanyat durant tot el dia, així podem despedir-nos d'ell i agrair-li l'amabilitat durant la visita a Polonnaruwa. Els preus que ofereix l'hotel per fer el trajecte fins a Anuradhapura són excessivament cars... així que acordem tornar amb el mateix conductor, al que retrobarem d'aquí a dos dies per fer el darrer trajecte amb tuk tuk i visitar la última de les grans ciutats antigues. De fet, cronològicament, la primera gran capital de Sri Lanka.

En pocs minuts ja tenim la clau de l'habitació i un full llarguíssim ple d'indicacions i horaris d'activitats. Aquests dos dies de descans ens fan molta falta!

Nota: altres llocs intressants que ens hagués agradat visitar són el Buda de Aukana i el Temple de Habarana, recomanats a molts blogs i guies de viatge.